Kalandozások a Godján-főgerinctől a Bükkig

Térképezés a Bükki barlangokban

2014 Április 18 – 21: Vöröskő-völgyfői-barlang, Palotai 2-es-barlang. Esztramos barlangi fotózás.

Úgy indult, hogy csatlakoztunk volna a Bihargók által, a „kemény magnak” szervezett Godján-főgerinc túrához, de a szervező az utolsó pillanatban kénytelen volt lemondani, mert a Húsvéti ciklon miatt bevállalhatatlan lett az időjárás a Déli-Kárpátokban. Barlangászoknál a labda ilyenkor, hiszen képesek vagyunk majdnem függetleníteni magunkat az időjárástól. Két lehetőség között osztottuk meg magunkat, Roki barlangtérképezési feladata és az Ariadnés Esztramos barlang dokumentálás.

2014-04-18, péntek. Reggel 6 órás indulással Felsőtárkány felől közelítettük volna meg a Vöröskő-völgyfői-barlangot, ha a sorompó kulcsunk működőképes lett volna. Bár a sorompó jelenleg nyitva volt, de megelőzendő, hogy valaki ránk zárja a Bükköt, inkább kerülnénk.

Flsőtárkény környéke

Újra a Bükkben: Olasz-kapu Találtunk egy víznyelőt a Káposztáskert-lápában

Olaszkapug nem tudtuk, de pár nap múlva megbizonyosodhattunk róla, hogy a hétvége jórészt a kulcsokkal kapcsolatos értetlenkedéseké, a ki-kit zár ki, illetve be, kinél milyen kulcs nincs kérdésköré. Ezeket pedig nyílván végtelen toleranciával, és bamba vigyorral viseltük,- de erről később. Második próbálkozásunk szombat reggelig tartó sikerrel járt, ugyanis Szilvásváradon kiváltottuk a kocsira érvényes behajtási engedélyt a BNP lezárt területére. Feltankoltunk vagy 8 liter finom forrásvizet, és magunk mögött hagyva földszinti világot barlangásznak öltöztünk Olasz-kapunál. Miután kiadósat ebédeltünk a szétdobált koszosruha-kupac tetején, átadtuk magunkat az erdők katedrálisának, a bükkösnek. Amely még éppen most kezdett zöldülni, tehát még félig télies látványt nyújtott. Első cél a Vöröskő-völgyfői-barlang, amely nem is a Nagy-Fennsíkon, hanem annak Felsőtárkány felé eső sziklás letörésének egyik utak által elkerült, totál elhagyatott helyén található. Annyira azért mégsem ismeretlen, mert a célközelben járva emlékeztem, hogy 5-6 éve Nagyondinnye barátommal kényszerből jártam már erre, sőt be is néztem a barlangba. Azt azért nem hittem volna, hogy abban a kidőlt-bedőlt lyukban fogok dolgozni majd egy műszakot. Akkor a Bükki-kilátások teljesítménytúrát adtuk föl a Cserepes-kőnél, és erre vezetett a menekülési utunk. A bő egy órás gyalogút közben emléktódulást kaptam: 12 éven keresztül a Zsiga és a Zúzmara túrákon jártam erre. Csupa-csupa ismerős helyek, helyzetek, az erdei vasúti nyomvonalak, a Halo-jelenség, Kőrös-bérc, az Őserdő, a Bükki szőrös egyfogú csiga. De már a felfelé vezető kocsiúton is elmerengtem az Ablakos-kő- völgye és a Leány-völgy fölött, milyen vagány volt évente ilyen látványosakat, sőt durvákat túrázni. Jó volt néhány részletet újraélni, de ez már elmúlt, és valószínűleg örökre véget is ért.

Üszög-barlang bejárata

Úszög-barlang 2 bejárata Vöröskő-völgyfői-bg bejárat, a vitla és mecseki-pálya

A barlang egy tektonikus sziklafalban van, amely a Fennsík déli peremét alkotja, és egy völgyfőben helyezkedik el. Előbb a szomszédos kőfülkét néztük és másztuk meg. Csekély méretei ellenére látványos formavilága van, mintha egy nagyobb kanyonból került volna ide egy kis szelet.

Kitérő a kőfülkéhez. Megkezdjük a térképezést a bejárati aknábanKitérő a kőfülkéhez.

Kitérő a kőfülkéhez. Megkezdjük a térképezést a bejárati aknában

Ami a térképezendő barlangot illeti, a száda előtt rettenet kitermelt agyag és törmelék, meg a Lengyel Janó féle vitla a mecseki-pályával. Egykor a Myotis által feltárt, azaz teljes szelvényben kibontott barlang egy aknasor, amelyet a normál törmeléken kívül vörös agyag tölt ki. Cseppkövek, csak egy fele mélységben lévő oldalfülkében, és a végpont környékén találhatóak. Képződmények, oldásformák csak mutatóba akadnak. Az ácsolat annak ellenére stabil, hogy ránézésre egy nagyobb pók is összedönthetné. Sudaras fenyőtörzsekből és ácskapcsokból szerkesztették össze. Amikor a 15-ös akna végére érsz, akkor látod, hogy az alja az 1 m magason lebeg a kibontott törmelék fölött. Az aknáknak legnagyobb része travizható lenne, szükség esetén.

Poligoncsavar telepítése traviból, aknában

Két végpontja van, az elágazásban termecske, két vakon végződő kürtővel, egy „jelenkori” depóval, és 2 felborult 2012-es Myotisos csöpögésméréssel. Bal oldali végpont agyagos kitöltésben ásott, kis tócsával, amit csepegő víz táplál. A jobb végpont elszűkülő hasadék,kúszva, hernyózva járható, na itt látható kisebb oldásos tevékenység a főtén.

A barlangi térképezést lézer kompasszal végeztük, így a mérés – kellően precíz, körültekintő előkészület után már pontos és egyszerű. Eltekintve a barlangi körülményektől ugye, hogy a fúrógép, de néha a toll sem fér el a szűkebb helyeken. A tudomány abból áll, hogy a poligon hálót beleálmodd a barlang szeszélyes geometriájába. Ezt a szellemi munkát Roki végezte, mondanom se kell, hogy a szakmai szempontok miatt olyan helyekre is ki kell mászni a poligonpontok rögzítése miatt, ahová egy normál túrán önként senki sem gebődne ki. A másik varázslat a térkép rajzolás, alaprajz, metszet, szelvény, papír ceruza módszerrel. Tehát a kutatáson kívül ez is meglehetősen jó módszer a barlang teljes megismerésére. Este lett, mire végeztünk és kiértünk, így hiába lett volna még lehetőség további, kisebb barlangok felkeresésére, már sem távolodni, sem szintet veszteni nem akartunk.

Inkább az alig 100 m-re lévő Úszög-barlangot kerestük föl, amely az alaprajzáról kapta a találó nevét. Egyik bejáratán bekúszik a kistermetű és vékony barlangász, és a másikon meg ki. Alkonyatban dózerúton vissza Olaszkapuhoz, esőbeállóban éjszakáztunk, jót aludtunk.Egy nap vége

2014-04-19, szombat.

Soha rosszabb éjszakánk ne legyen, kényelmes reggeli után a BNP-s engedély birtokában vigyorogva autóztunk Nagymező, Répáshuta felé. Még a Zsidó-réten megálltunk fotózni. A Kis-Kőhátnál járhattunk, amikor egy szembe jövő csóka leintett, és szólt, hogy most kéne visszafordulnunk, mert bezárta a sorompót, amerre mennünk kéne, sőt 10 perc múlva már lezárja Olaszkaput is, ahol még pont kimehetünk. A behajtási engedélyt nem veheti figyelembe, a kulcsunk hasznavehetetlen, mert zárat cseréltek. Amikor itt állunk 20 perccel Répáshuta előtt, akkor forduljunk vissza, kerüljük meg a komplett nyugati Bükköt és Egeren keresztül autózzunk másfél órát. Sőt még örülhetünk, hogy egyáltalán találkoztunk a bezáró emberrel, mert ellenkező esetben vasárnap estig ránk lett volna zárva a Bükk. Lényegében hét közben a krosszozó, off-roadozó helyi-menő-csávók előtt nyitva a Fennsík, tolhatják a tunningolt Ladájukkal, de mi nem élhetünk a behajtási engedéllyel, hogy azt a térképezést elvégezzük, amit ugyan az a Nemzeti Park rendelt meg. Sajnos eléggé eltelt az idő, ebédidőre járt, mire ezek után leparkoltunk a Répáshután,a vízmű mellett a Balla-völgyben. Tetézte a helyzetet az, hogy a Palotai 2-es számú barlang nagyon nehezen található meg, Roki előzőleg már 4 órán keresztül hiába kereste, bejárva a Balla-bérc számtalan hupliját. Teljesen jellegtelen helyet kell elképzelni, úgy, hogy 4-5 méterről észre sem veszed. Így, bedobva kettőnk térképolvasási tudományát bő egy órába tellett, de végre meglett.

Répáshutai ebéd

Barlang fotózás

Ebéd Répáshuta-vízműnél Készül a térkép

A bejárati tektonikus-oldásos terem déli felén szűk lejtős kúszójárat visz egy omladékkal feltöltött terembe, ami kialakulásakor több méter magas lehetett, de most néhol 1 m sincs. Na, ez most kárpótolta a tegnapi barlang sivár látványát. Hófehér sztalagtitok a szalmacseppkőtől az ölesig, cseppkőlefolyások, heliktitek, tetaráták.

Palotai 2-sz barlangPalotai 2-sz barlang

Palotai 2-sz barlangban

A teremből 6 irányba folytatódik a barlang, jobbra egy szűkületen át a távolabbi részek felé vezető Lapos-terem érhető el. Tovább sorban, egy cseppköves, de kúszva sem járható, mellette egy kevésbé cseppköves, de inkább járható akna. A bejárattól balra szemben egy kiszögellés, ahol különösen szép képződmények láthatóak. 5. irány a Csontos-hasadék, amely szűk és borsóköves, annyi állati csont található, hogy biztos össze lehetne rakni belőle néhány vicces hibridet. Az utolsó lehetőség a bejárati szűkület után azonnal balra vissza, ezt Hajszál-folyosónak neveztük, ami a Fehér-terembe visz, ez is cseppkődíszes. Ezeket a részeket tudtuk fölmérni a mai napon, eléggé elment az idő. Még le kell menni a hegyről, alaposan megjegyezni ( kőbaba) merre van a helyes megközelítés, elautózni Bódvaszilasra, a többi Ariadnéshoz. Miskolcon hiányosak az irányító táblák, 45 percet kavarogtunk, mire kiértünk.

Barlangi overálok

Száradó cuccok BódvaszilasonEsztramos látkép

Esztramos látkép

A szállásunk a Magtárban volt, amikor felcuccoltunk, már a folyosón, sőt a konferencia teremben is száradó overálok, gumicsizmák látványa nyugtatott meg, igen, itt barlangászok laknak: Ági,Dia, Eszter, Ivett, Peti, Jenő, Ricsi. Nagyon megörültünk egymásnak, kölcsönös kaland és poénáradat, hamar kiderült, mindkét csapatnak fárasztó napja volt.

2014-04-20, vasárnap.

A fél nyolcas ébresztő is tolódott, de közmegegyezéssel pihenősebbre fogtuk a mai napot. A Stíber Józsi-féle barlangkutató múzeum megtekintésével kezdtünk, mert ilyen is van ám Bódvaszilason. A két helyiség roskadásig van rakva az elmúlt 100 év ( igen, annyi! ) dokumentum és tárgyi emlékeivel. Tisztelettel megálltam a tabló előtt, hihetetlen nagy nevek! Jordán Károly, Vértes László, Kessler Hubert! A tárgyi emlékek inkább néha igen súlyosak, a leleményesség ritkán látható minőségét mutatják be. Kávéfőzőből készült karbidlámpa, stoptáblából kantyú, köztéri kukából badella, buggyantott lámpák, felhúzható spirálrugós borotva СДЕЛАНО В СССР . Írógép, amivel a napi jelentést kellett írni a szocializmusban a határőrség számára, mert a Vecsem, meg az Almási kutatóitól meg kellett ám védeni a baráti Csehszkoszlovenszkó határait. A későbbi korok tárgyai már kevésbé a nyomorról tanúskodnak, a KGST belterjes iparának termékeit fejvakarva néztem. Furcsa múzeumban látni, csomó ilyet én is használtam, vagy még mindig otthon porosodik. Az alágyújtós szovjet benzinfőzőt pl tavaly dobtam ki Törökországban. Összefoglalva, minden köszönetem és elismerésem a kiállítás létrehozóink, hiánypótló, fontos ügy!

A következő napirendi pont, de nevezzük inkább szerencsétlenkedésnek a II-es szinten a Kristály-barlang ajtajának a kinyitása lett volna. Előtte még Ivett megmutatta a régvolt siklópálya gépházának romjait. De a kulcs elcserélés, ( előző csoport korábban fölvette, nem adta le, mi másik kulcsot kaptunk, de nem tudtuk…) okán azt a tárót sem tudtuk kinyitni, amelyben a barlang kezdődik. Kényszeredett vigyor, oda se neki, csússzunk le a 30 fokos siklópálya helyén. Milyen jó az! Begen, talált vaslapon, Peti pl átmérő 40 cm-es fém lámpatest-alkatrésszel a fején.

Hátha táró van

Hátha táró van ott, Ricsi kutat

Ági és a siklópálya fordítókereke

Civil barlangászok

Ha nincs kulcs…

Esztramos

Ebéd a VI-os szint előtt

Végül a VI-os szinten jutottunk be a hegybe. Akik még nem láttak mindent, azoknak Ricsi idegenvezetést tartott, a tojás-aknán, ami innen leginkább kürtő valójában, majd az „Esztramosi VI-os szint 3-as számú-barlangjában” (javaslom az Alulétrás-bg, vagy Ledobó-bg, vagy Halálfejes-bg elnevezést) majd tovább az V-ös szint táróiba föl. Itt találtam a 15 krajczáros rézpénzt januárban. A kristálykamra alatti Galériából fölfelé kimászva, a Múzeum-folyosón át a jelenleg ismert végpontig, Heliktites-terem és környékéig mentünk. Fotózás, a januári történetek felelevenítése. Itt több érdekes mintázatú követ, vagy esetleg ásványt találtunk. Szürke-vörös csíkos, szürke-fehér foltos.

Kristálytömb

30 kilós kristálytömb társaságában

Vissza, a Kristálykamra-megkerülőn át a Macskakoponyás-elágazáshoz, ahol megpihentünk addig, amíg Peti a fejünk fölötti hasadékokban mászott, és kövecskéket rugdalt a fejünkre. Következő kitérő jobbra le a Teljesszelvény-barlang ( tudományos nevén kábé így festene: a Teljes Szelvény-barlang, ahol Ivett Olyan Szép Falat Rakott, hogy Ákoska Elsírnámagát…) Ricsi sorba ültetett minket két vasúti sínre, és lefotózott, amint érdeklődő barlangász tekintetet erőltettünk magunkra. Rövid videók készültek, ahogy a IV-es szinten a kürtő tetején áttámasztott vízszintes létrán átkelt Dia és Jenő. Végül az V-ös szinten lévő tömedékelt fejtési üregen át visszahatoltunk a Halálfejes-barlangba, és bezárult a kör. Este a szálláson nagy főzés, Eszterrel pl pesztós-hagymás-szalonnás-virslis tésztát főztünk. De a fénypont Ági és Peti gofrija volt. Sikerült bevonni az étkezésbe a kőműves kalapácsot is, Ricsi lecsót evett vele, én paprikát vágtam.

2014-04-21, hétfő. Roki és én, mint a Bükki Különítmény tagjai reggel keményen 6-kor keltünk, és amíg a többiek aludtak leléceltünk. Remélem, hogy a parkolóban lévő kuka alá rejtett Magtár kulcsot később megtalálták Ricsiék, és ezzel a megoldással nem tetéztük tovább a húsvéri kulcs-bonyodalmakat. Azért jöttünk vissza, Répáshutára, hogy befejezzük a szombati barlang térképezését, hiszen kevesebb, mint a felével végeztünk csak. Már 10 óra után hozzáfogtunk a munkához, most a Lapos-termet fogtuk vallatóra. Az első szűkületet sztrádásítottam, hogy kényelmesebb legyen, a másodikat Roki bebontotta, hogy én is beférjek.

Nehezen található meg barlang

Roki a Lapos-terem

Roki a Lapos-terem bejáratánál

Cseppkövek

Oldott-terem végén lévő érintetlen csepplövek

A Lapos-terem beszélő név, csak hasalva, vagy hanyatt hernyózva járható, egyes helyeken át se lehet fordulni. Mögötte két rövid párhuzamos járat vezet az általunk Oldott-teremnek nevezett helyre. A bal felén omlásos, de a többin oldott, cseppkőlefolyásos, borsóköves részek váltakoznak.

A végén nagyon szép fehér cseppköves fülkében szűkül el, ide valami kisállat jár be, mert fölismerni a kaparás nyomot. Még két másik ilyet találtunk. Tovább lefelé még egy tektonikus hasadék vezetett, egy kúszójárat, alján a Zsóka-kürtővel, ami kb 1 m mély mindössze. Ezek már ruhaszaggatóan szűk helyek, a Szilvási Andor terem számunkra is megközelíthetetlen maradt.

A poligon háló kitűzése után jött a haladósabb rész, a lézerrel. Roki puncs ízesítésű kókusz tekercse mentett meg az éhhaláltól. Mire végeztünk a méréssel, késő délután lett. Napközben eső lehetett, amíg odalenn voltunk. A szomszédos domb, valójában a Balla-bérc délről a második puklijának sziklás részén, még Roki begyűjtött 3 barlangot, én csak egybe mentem be. Az egész folyosó oldott formákat mutat, egy számomra nehezebben járható szűkület után magas cseppköves terem. A további erősen elszűkülő járat emeletes patakos formájú. Jól sikerült hosszú hétvégét teljesítettünk, idén először jártam a Bükkben, jó volt látni. Még sok ilyet – jó szerencsét!